Wellans Kennel

Klickerkurs :)

Publicerad 2009-01-23 10:43:18 i Allmänt

Från att fått  träna på höns förra veckan, fick vi prova på våra egna djur.
Med lite blandade resultat, men bättre än jag förväntat mej.
Vi hade haft i läxa att klicka in våra hundar till den här veckan. Det tror jag att vi alla hade lyckats med i alla fall.
Första uppgiften var att få dem att förstå en target. Alltså en pinne med en plupp på. Den skulle de nudda med nosen.
Och ja det funkade. Kanske beror det på Pralins platta nos, vad vet jag.
Sen fick vi en "fri" uppgift, bara för att se vad vi skulle kunna få fram för beteende med hjälp av klicker.
Vi la helt enkelt ner en vanlig serveringsbricka på golvet framför hunden. Pralin undrade förstås vad hon skulle
bli serverad...
När vi efter några minuter tittade på varandra så hade alla ett eget beteende med sin bricka. En förde nosen
från kant till kant, en stampade rejält med höger tassen på brickan, ett par nosade lite försiktigt på brickan,
medans Coffeea var roligast. Han skjutsade brickan med tassarna framför sig, knuffade brickan under sig, stod på den så den vickade, bet i den. Ja det fanns hur mycket som helst som man skulle kunna välja ut.
Pralin, hon var helt övertygad om att det var kontakt träning. Hon höll ögonkontakten med mej hur länge som helst.
Det blev så att jag var tvungen att stirra på brickan för att hon överhuvudtaget skulle intressera sig för den.
Vi fick till ett boxersnusade på brickan. Kul och lärorikt.
Till nästa vecka har vi i läxa att lära dem att snurra på handtecken.
Tror jag blir toppen till nästa veckas utställnings debutant.

Nå väl kul har vi ialla fall, kan behövas eftersom Pralin just nu inte är i sin mysigaste ålder...
Öronen har korkat igen, det hon kunnat rätt bra finns inte kvar.

Varje dag är en ny dag. Det jag kunde igår gäller inte idag !



Här var hon i alla fall liten och söt!!!

Kommentarer

Postat av: Marita

Publicerad 2009-01-23 11:33:03

Assgarv!!!



Det var snurrigt i ringarna i Årsunda..... (Tidnings överskrift!)

De tu fagra unghundarna , Pralin och Coffea. Visades upp i de framtida karriärenas ring. De fagras ring. Tur är det nog att det räcker med att vara just Fager då de tu handlerna inte såg ut att ha mycket koll på sina tu.... Hundarna ömsom snurrade runtrunt. Klöste bort mattan från golvet och väntade sedan på sin tydligen tidigare givna BELÖNING. Ja vad månde det bliva av dessa tu...? ;)



Vilken succe!!! Ska nog försöka låna en videokamera till den helgen!



Vi har redan klickat en dos idag, hu vilken "räserhöna" jag har. Dock löd min tumme mig aningen bättre idag! Detta är ju sk,t,,,Jätte kuul.



kram

/Marita

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Anita

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela